Klanttevredenheid Energieleveranciers
Er is volop keuze tussen aanbiedingen van verschillende energieleveranciers. Steeds meer consumenten vergelijken energie. Zoeken naar de goedkoopste energieleverancier. Maar hoe zit het met de tevredenheid van klanten over de leverancier van gas en elektriciteit?
Dit is al weer het vierde tevredenheidsonderzoek over energieleveranciers van Vereniging Eigen Huis. Meer dan 13000 leden van Vereniging Eigen Huis namen deel aan een onderzoek naar de tevredenheid over hun eigen energiemaatschappij. Bijna 70% is al eens overgestapt naar een andere leverancier.
De leden konden een oordeel geven over klantvriendelijkheid, het overeengekomen tarief en de hulp bij het besparen van energie. De algemene tevredenheid van klanten over hun energieleverancier steeg van 7,4 in 2010 naar 7,6 in 2012 en daalde nu naar een gemiddelde van 7,5.
De uitslag:
Energieleverancier | Algemeen | Tarief | Klantvriendelijk | Duidelijkheid Jaarafrekening |
Greenchoice | 8.1 | 7.8 | 8.2 | 8.1 |
United Consumers | 8.1 | 7.7 | 8.2 | 8.4 |
Delta | 7.8 | 7.2 | 7.7 | 7.7 |
Electrabel | 7.5 | 7.5 | 7.6 | 7.4 |
Eneco | 7.5 | 6.9 | 7.3 | 7.3 |
Energie:Direct | 7.5 | 7.3 | 7.4 | 7.5 |
Essent | 7.4 | 6.9 | 7.3 | 7.3 |
Nuon | 7.4 | 6.6 | 7.2 | 7.3 |
NL Energie | 7.3 | 7.3 | 7.3 | 7.2 |
E.ON | 7.3 | 6.9 | 7.3 | 7.2 |
Dong Energy | 7.3 | 7.0 | 7.2 | 7.2 |
Oxxio | 7.2 | 6.7 | 7.2 | 7.1 |
Budget Energie | 6.7 | 7.0 | 6.9 | 6.9 |
Bron: Vereniging Eigen Huis, april 2013