Informatieve links en bronnen voor meer consumenten informatie op het gebied van consumentenrecht, klachten, geld, juridische vragen en gezondheid.

ConsuWijzer
Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument.

Kassa Consumentennieuws
Kritisch consumentenprogramma (BNNVARA).

Radar Nieuws
Consumentenprogramma (AvroTros).

Consumentenbond
Vereniging die opkomt voor de belangen van alle consumenten.

Wonen Energie Milieu

Vereniging Eigen Huis
Behartigt de belangen van eigenwoningbezitters.

Woonbond
Landelijke belangenvereniging van huurders en woningzoekenden.

Politiekeurmerk Veilig Wonen
Inbraakpreventie en preventietips.

Milieucentraal
Alles over Energie en Milieu in het dagelijks leven.

Keuringsdienst van Waarde
Simpele vragen en verbazingwekkende antwoorden. Thema’s fruit en noten, vis, non-food, kant-en-klaar, brood, vlees, dranken, groente en Zuivel.

Veiligheid

Productwaarschuwing
Overzicht van de meest recente terughaalacties.

NVWA Veiligheidswaarschuwingen
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit publiceert belangrijke veiligheidswaarschuwingen voor levensmiddelen en non-food van producenten en distributeurs.

VeiligheidNL
Samen ongelukken voorkomen. VeiligheidNL is een onafhankelijke expert op het gebied van ongevallen en veilig gedrag. Informatie over kinderveiligheid, valpreventie, veilig werken, verkeer en sportblessurepreventie.

Klachten

Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer
Voelt u zich niet goed behandeld door een bedrijf of denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Dan ontvangt ConsuWijzer graag uw klacht.

Klachtenkompas
Een initiatief van de Consumentenbond.

Klacht
Helpt klachten oplossen.

De Geschillencommissie
De instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen.

Kifid
Wanneer u als consument een klacht hebt over een financieel product of een financiële dienst.

Geld

Wijzer in geldzaken
Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken.

Geldfit
Tips voor meer controle over je geld. Doe de test en krijg advies over jouw financiële situatie.

NIBUD
Het NIBUD informeert en adviseert over de financiën van huishoudens.

Veilig Bankieren
Informatie van de banken in Nederland over Veilig Bankieren, fraude en veiligheid.

Morningstar
Informatie voor beleggers, fondsen vergelijken.

De Goedkoopste Notaris
Vergelijk notaristarieven en service van de notaris.

Afmelden SMS diensten

Payinfo SMS diensten
Sms-diensten afmelden of blokkeren.

Juridisch

Juridisch Loket
Het Juridisch Loket helpt u met juridische vragen.

Rechtwijzer
Advies bij een probleem of conflict. Rechtwijzer adviseert u over welke stappen u kunt zetten om uw juridisch probleem op te lossen.

Incasso

Toolkit incasso
Een online hulpmiddel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor consumenten en (schuld)hulpverleners. Met deze toolkit incasso kun je checken of een vordering terecht is, of de wettelijk vastgestelde incassokosten en rente worden gehanteerd en of bureaus niet hun boekje te buiten gaan met intimiderende teksten in incassobrieven. Met voorbeeldbrieven om in actie te komen tegen incassobureaus die zich niet aan de regels houden.

Gezondheid

Thuisarts
Betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte.

Apotheek
Meer weten over medicijnen en gezondheid?

Ziekenhuis
Informatie- en communicatieplatform van en voor alle Nederlandse ziekenhuizen.

Allesoverhetgebit

Zorg

KiesBeter
Wijst u de weg in de zorg

ZorgkaartNederland
Ervaringssite waar mensen hun ervaringen met de zorg delen met elkaar.

Patiëntenfederatie Nederland

Afmelden Reclamepost

Postfilter
Nationaal Postregister & Overledenenregister. U kunt in het Nationaal Postregister aangeven van welke sectoren u geen geadresseerde reclamepost wilt. Nabestaanden kunnen geadresseerde reclamepost stop zetten door via Postfilter de contactgegevens van overledenen te registreren in het Nationaal Overledenenregister.

Bel me wel / Recht van Verzet

Alleen gebeld worden met toestemming
Vanaf 1 juli 2021 mag telemarketing niet meer plaatsvinden, tenzij je hiervoor expliciet toestemming hebt gegeven. Bedrijven mogen je niet zomaar meer bellen. Je kan gebeld worden als je ergens een opt-in toestemming hebt gegeven. Ook kan je gebeld worden door bedrijven waar je klant bent of bent geweest, tot drie jaar nadat je klant bent geweest. Let dus goed op bij het zetten van een vinkje op een website of bij het accepteren van privacy voorwaarden.

Recht van Verzet
Als u gebeld wordt en u wilt dit niet, dan kunt u tijdens ieder gesprek gebruik maken van uw Recht van Verzet. U geeft tijdens het gesprek aan dat u niet weer gebeld wilt worden door het bedrijf. Bijvoorbeeld “Ik wil niet meer dat u mij belt”. De bellende organisatie dient dan uw telefoongegevens uit haar bellijsten te verwijderen.

Onderzoekfilter
U kunt zich registreren bij Onderzoekfilter en zich afmelden voor telefonisch marktonderzoek.