Praktische adviezen van de overheid. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Onafhankelijke en betrouwbare informatie over uw rechten als consument.

ConsuWijzer Consumenten Nieuws

Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie. Deze organisaties roepen samen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen. Lees meer

Grote aanbieders van vakantiehuizen zijn nu duidelijker over hun prijzen. De prijzen stonden eerder niet inclusief alle verplichte bijkomende kosten op hun websites. Dit is niet volgens de regels, dus heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de bedrijven hierop aangesproken. Zij laten de prijzen nu duidelijker zien. Lees meer

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de eigenaar van de webwinkel Kjekk een last onder dwangsom op. Consumenten hadden klachten over levertijd, retourneren en de bereikbaarheid van de klantenservice. De webwinkel weigert mee te werken aan het onderzoek van de ACM. Met de last onder dwangsom dwingt de ACM de webwinkel nu om de informatie te leveren die nodig is voor het onderzoek. Doet de eigenaar dat niet? Dan moet hij een dwangsom betalen. Lees meer

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft laten onderzoeken of consumenten informatie over CO2-compensatie begrijpen. Deze informatie krijg je bijvoorbeeld als je een vliegticket koopt. Veel consumenten begrijpen de informatie die bedrijven hierover geven slecht. Bedrijven moeten daarom duidelijke uitleg geven over dit soort termen. Lees meer

ACM ConsuWijzer kreeg meldingen van consumenten die hun lidmaatschap bij www.mijnprivileges.nl niet tussentijds konden opzeggen. Het lidmaatschap werd na het eerste jaar steeds stilzwijgend met een jaar verlengd. Ook konden consumenten het lidmaatschap niet opzeggen op dezelfde manier waarop zij deze hadden afgesloten, namelijk online. De ACM dwingt Privilege B.V. om de voorwaarden aan te passen en tussentijds opzeggen mogelijk te maken. Lees meer

Energieleveranciers Greenchoice en Vattenfall hebben beloofd consumenten duidelijker te informeren over duurzaamheid. Lees meer

Hebt u een energiecontract met variabele tarieven? Dan moet uw energieleverancier u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over tariefwijzigingen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) voert strenge gesprekken met leveranciers die zich hier niet aan houden. Bent u het niet eens met de ingangsdatum van uw nieuwe tarieven? Dan kunt u ook zelf een brief sturen aan uw energieleverancier. Lees meer

Wonderbox geeft consumenten voortaan duidelijkere informatie over de bedrijven waar je hun cadeaukaarten kunt uitgeven. ACM ConsuWijzer kreeg meldingen van consumenten die hun cadeaukaart niet konden inleveren bij de bedrijven die op de website van Wonderbox stonden. De ACM heeft Wonderbox hierop aangesproken. Zij gaan deze informatie nu sneller bijwerken op de website en zorgen voor een betere klantenservice. Lees meer

Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M beloven consumenten beter te informeren over duurzaamheid na een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM onderzocht of kledingbedrijven duidelijke en eerlijke informatie gaven over de duurzaamheid van hun producten. Decathlon en H&M zeggen toe dat zij duidelijker hadden moeten zijn over de duurzaamheid van hun producten. Zij hebben hun claims aangepast of verwijderd. Lees meer

Energieleverancier Budget Thuis hield zich niet aan de regels voor telefonische verkoop en misleidde consumenten. Daarom legt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf een boete op van 1,8 miljoen euro. Lees meer

Voor meer consumenten nieuws: ConsuWijzer.