ConsuWijzer Consumenten Nieuws
Per 1 januari 2023 verandert er veel op uw energierekening. Hebt u thuis geen slimme meter? Dan is het verstandig als u uw meterstanden bij iedere tariefwijziging goed bijhoudt, zodat u niet teveel betaalt voor uw energieverbruik. Lees meer
Vanaf 16 december 2022 gelden nieuwe regels voor betaalde telefonische doorschakeldiensten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger ingrijpen als bedrijven zich niet aan deze regels houden. Aanbieders van doorschakeldiensten moeten hun dienst aanpassen of kunnen hun nummer inleveren. Lees meer
De meeste huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet betalen in 2023 een prijs tot het prijsplafond. Dat tarief is iets lager dan het maximumtarief in 2022. Lees meer
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft webwinkel TrendX een boete van 100.000 euro voor het misleiden van consumenten. De webwinkel plaatste positieve reviews die nep waren en verborg negatieve reviews van echte klanten. Ook was de webwinkel onduidelijk over de levertijden. Lees meer
Vanaf 1 januari 2023 gelden er nieuwe, strengere regels voor nepkortingen. Daardoor kan de ACM hier beter op controleren. U hebt namelijk recht op eerlijke informatie, ook over korting. Bedrijven moeten dus stoppen met nepkortingen. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Lees meer
Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie. Deze organisaties roepen samen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen. Lees meer
Grote aanbieders van vakantiehuizen zijn nu duidelijker over hun prijzen. De prijzen stonden eerder niet inclusief alle verplichte bijkomende kosten op hun websites. Dit is niet volgens de regels, dus heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de bedrijven hierop aangesproken. Zij laten de prijzen nu duidelijker zien. Lees meer
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt de eigenaar van de webwinkel Kjekk een last onder dwangsom op. Consumenten hadden klachten over levertijd, retourneren en de bereikbaarheid van de klantenservice. De webwinkel weigert mee te werken aan het onderzoek van de ACM. Met de last onder dwangsom dwingt de ACM de webwinkel nu om de informatie te leveren die nodig is voor het onderzoek. Doet de eigenaar dat niet? Dan moet hij een dwangsom betalen. Lees meer
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft laten onderzoeken of consumenten informatie over CO2-compensatie begrijpen. Deze informatie krijg je bijvoorbeeld als je een vliegticket koopt. Veel consumenten begrijpen de informatie die bedrijven hierover geven slecht. Bedrijven moeten daarom duidelijke uitleg geven over dit soort termen. Lees meer
ACM ConsuWijzer kreeg meldingen van consumenten die hun lidmaatschap bij www.mijnprivileges.nl niet tussentijds konden opzeggen. Het lidmaatschap werd na het eerste jaar steeds stilzwijgend met een jaar verlengd. Ook konden consumenten het lidmaatschap niet opzeggen op dezelfde manier waarop zij deze hadden afgesloten, namelijk online. De ACM dwingt Privilege B.V. om de voorwaarden aan te passen en tussentijds opzeggen mogelijk te maken. Lees meer