Vereniging die opkomt voor de belangen van alle consumenten.

Nieuws

Sociale media zijn ongeschikt voor kinderen. Dat concludeert de Consumentenbond, die 8 social media-apps doorlichtte. De platforms houden te weinig rekening met de kwetsbaarheid van kinderen, schenden de privacy en hebben te weinig kindvriendelijke instellingen. Lees meer

In veel supermarkten wijken de prijzen op de kassabon af van de prijskaartjes bij het schap. Meestal zijn de fouten in het nadeel van consumenten. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar daar is weinig van terecht gekomen. Lees meer

Lang niet alle consumenten kennen de details van hun zorgverzekering, blijkt uit panelonderzoek van de Consumentenbond. Vooral het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage is voor veel consumenten onduidelijk.  Lees meer

De Consumentenbond heeft zijn Zorgvergelijker voor 2022 gelanceerd. Daarmee kunnen consumenten controleren of hun huidige verzekering nog passend is of dat het loont om over te stappen. Nieuw is de samenwerking met de Hersenstichting. Die krijgt voor iedereen die naar een andere zorgverzekeraar overstapt €10 gedoneerd. Lees meer

Lousewies van der Laan is in de Bondsraad van de Consumentenbond gekozen tot voorzitter van de Raad van Toezicht. Hiermee is ze tevens voorzitter van de Consumentenbond. Van der Laan volgt Pieter Broertjes op. Lees meer

Veel verkopers van supplementen en drankjes gebruiken verboden claims over de werking van hun producten. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De aanbieders misleiden met loze beloftes over extra weerstand of bescherming tegen ziektes. Na kritiek van de Consumentenbond pasten veel verkopers hun claims aan. Lees meer

Softwareproblemen zijn steeds vaker de oorzaak van autopech. Ook bij relatief jonge auto’s. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek naar automankementen van de Consumentenbond. Lees meer

Webwinkels blijven klanten lokken met populaire producten die helemaal niet meer leverbaar zijn. Dat constateert de Consumentenbond, die voor de derde keer onderzoek deed naar dit soort misleiding. Met name bij verkopers van keukenapparatuur en witgoed gaat het mis. Lees meer

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat concluderen de Consumentenbond en Ikbenfrits (IBF) na bestudering van 18 abonnementen. Wat de adviseurs aanbieden, valt veelal al onder de wettelijke zorgplicht of zijn nonsensdiensten. Lees meer

Webwinkels blijven hardnekkig in het overtreden van de regels voor terugbetalen bij geretourneerde producten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 200 webwinkels. Ruim de helft (52%) betaalt te laat of te weinig terug. Lees meer

Voor meer consumenten nieuws: Consumentenbond.